woensdag 5 juli 2006, 14.56 uur – Ger
Categorie: Geen categorie

Tonnie vertelt in de raad een mop

Het is nog niet vaak gebeurt dat ik Tonnie een mop heb horen vertellen. De een schudt ze uit de mouw, dan ander lukt het vrijwel nooit om een mop goed te brengen. Tot de laatste categorie behoort Tonnie wel een heel klein beetje.

Om duidelijk te maken dat de intergemeentelijke sociale dienst met een absurde overhead werkt, haalde zij een oud mopje van stal. En wat blijkt: vrijwel niemand kende ‘m…

Tonnie bereikte dus haar doel: aandacht. En die was nodig want een overhead van drie op ťťn is redelijk heftig. En of het niet erg genoeg is: in de begroting van d’Optimisd wordt om nog meer overhead gevraagd. Een managementassistent erbij en een beleidsmedewerker. Dan zijn er dus 10 mensen die de cliŽnten begeleiden en 32 als overhead.
Volgens de regering daalt het aantal mensen dat afhankelijk is van een uitkering bij de gemeente omdat de economie aantrekt…

TweeŽnveertig personeelsleden op een totaal cliŽntenbestand van 806… En dat terwijl bij de oprichting van de intergemeentelijke sociale dienst een efficiŽnte organisatie in het vooruitzicht was gesteld, die daardoor ook kostenbesparend zou zijn. De werkelijkheid is een heel andere!

Het mopje: een roeiwedstrijd Sony-Philips

Het is een anekdote die een jaar of 10 geleden speelt..

Philips en Sony zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld en organiseren een roeiwedstrijd, dit naar voorbeeld van de roeiwedstrijden tussen de universiteiten van Oxford en Cambridge. Het wordt een wedstrijd in de zwaarste klasse.
Sony laat de boot te water: ťťn stuurman met acht roeiers.
Philips laat de boot te water, acht stuurmannen en ťť roeier.
Startschot en er wordt geroeid over een lengte van 5 km. Veel inspanningen, veel zweetdruppels het is een nek-aan-nek-race. Vlakbij de finish wordt het ongelofelijke waar: Sony wint de wedstrijd met 20 cm voorsprong.
De dag erop grote paniek in de Raad van Bestuur van Philips: ĎHoe is het mogelijk, verloren van Sony, dat kan absoluut niet.í Maatregelen zijn nodig, er gaan koppen rollenÖ Na intensief vergaderen wordt de volgende dag in de Philips fabrieken de genomen maatregel bekend gemaakt: de roeier wordt ontslagen.

zie ook:
artikel site afdeling 5 juni: SP wil zonderzoek efficiŽncy d’Optimisd

3 reacties »

1. ik moest zo lachen, dat ik letterlijk en figuurlijk door mijn stoel zakte

Reactie door ruud merks — woensdag 5 juli 2006 @ 19:05

2. Naar aanleiding van #1: lees hierover http://www.schijndel.sp.nl/bericht/060629-nieuwe_zetel_in_raadszaal_nu_al_kapot.html

Reactie door Ger Wouters — woensdag 5 juli 2006 @ 21:49

3. Hallo , we zijn weer terug. Deze mop kan uit de zelfde bak komen als die van de sluiswachter die 16 uur per dag moest werken. Ken je hem nog?
    Zulke moppen doen het altijd goed.

Groeten Jan

Reactie door Jan — woensdag 12 juli 2006 @ 21:35